Skip to Content

شناسه : 29923718
نقدی بر ساخته حامد محمدی؛


اکران تازه‌ترین کمدی سینمای ایران در این روزها به نام «اکسیدان» با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است.

به گزارش اردکان گويا تابستان بهترین فصل است برای اکران فیلم‌های کمدی و خانوادگی، بعد از «نهنگ عنبر» و «گشت ارشاد ۲»، حالا نوبت به تازه‌ترین کمدی سینمای ایران در این روزها به نام «اکسیدان» می‌رسد، فیلمی که اکرانش با حواشی بسیاری همراه بوده است و به ‌تازگی ارامنه به آن اعتراض کرده‌اند و نمایندگان مجلس هم در حال جمع‌آوری امضا برای توقیف آن هستند.

فیلمنامه این فیلم چنان با جسارت و شجاعت نوشته شده و در یک قابل درست از بازیگران بازی گرفته است که بیننده را برای لحظاتی به فکر فرو می‌برد؛ آیا من در یک سالن سینمای جمهوری اسلامی ایران نشسته‌ام، یا اینکه از کانال‌های ماهواره‌ای در حال تماشای فیلمی بدون سانسور هستم.

نقد و بررسی فیلم اکسیدان

اعظم السادات طباطبایی از اعضای فعال بسیج هنرمندان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا؛ با اشاره به حواشی پیش آمده در رابطه با اکران فیلم‌ اکسیدان، گفت: اکسیدان مانند بسیاری از ساخته‌های اخیر سینمای ایران مبتنی بر شوخی‌های کلامی و جنسی و فقط به قصد تصاحب گیشه برنامه‌ریزی شده است و در پایان هیچ تلنگری به مخاطب خود نمی‌زند؛ و صرفا در جهت خواسته‌های اقشار پایین سینمایی و خنداندن سینما ساخته شده است.

وی با بیان اینکه اکسیدان جزء فیلم بد ساخت قرار می‌گیرد، افزود: کارگردان فیلم که از پشتوانه قدرتمند پدرش که از تهیه کنندگان با سابقه سینمایی است و قبلا تجربه‌های خوبی در زمینه ارائه آثار ارزشمند داشته است، این بار جو درآمدزایی اثر را پیشه کرده است و راضی به هر فرآیندی هر چند این چنین کیف و محتوا گردیده است.

فیلم سینمایی اکسیدان

این فعال سینمایی یزدی خاطرنشان کرد: پرداختن به موضوع مضامین ضدارزشی در تولید این اثر مورد نظر نیست، بلکه فیلمی به این شدت ضعیف که از پس طرح و ایده‌های اولیه خودش هم نتوانسته برآید بیشتر مورد کنکاش است؛ و گرنه کم نیستند فیلم‌هایی که با توسل به موضوعات ضدارزشی در حیطه سینمای ما عرض اندام می‌کنند و توفیقاتی هم به دست می‌آورند.

طباطبایی با اشاره به اینکه اکسیدان نه تنها در هیچ زمینه‌ای  توفیقی حاصل نکرده است، بلکه پرونده نامعقولی برای عوامل درجه اول خودش به ارمغان آورده است، تصریح کرد: کارگردان با سوء استفاده از ناهنجاری‌های روانشناسانه مخاطبان خودش و با دستمایه قرار دادن مضحکه‌های مبتنی بر روابط جنسی و توسل به طنزهای کلامی غیرمرتبط با موضوع، موقعیت‌های زننده‌ای را به وجود آورده است که درخور بیننده فرهنگی و فهیم سینمای ایران نمی‌باشد.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9016/oxidan/thumbs/phoca_thumb_l_2.jpg

وی با تاکید بر اینکه مسلما این فیلم با توجه به نگاه موشکافانه منتقدان سینمایی جایگاهی درخور را در میان آثار تولیدی این دوره به دست نخواهد آورد، خاطرنشان کرد: آن چیزی که در این میان از اهمیت خاصی برخوردار است که این اثر با پیش کردن روند سرطان گیشه به جان سینمای فرهنگی ایران افتاده است و به نحوی ریشه دوانیده است که شخصی مانند حامد محمدی را که فیلمنامه محکم و ارزشی «طلا و مس» را در کارنامه خویش دارد اسیر چنگال‌های خود نماید.

این فعال سینمایی ضمن بیان این نکته که محمدی و دیگران در این میان گناهی ندارند و این روند به مدیریت فعلی سینمایی ما بر‌می گردد، اذعان کرد: می‌توان با تقویت فضاهای فعلی و  ایجاد بسترهایی که توان توفیق آثار فرهنگی را دارند، زمینه تولید آثار ضد فرهنگی و هنری که چاره‌ای جز رویکرد مالی و کسب گیشه را مدنظر خود ندارند را از بین برد.

طباطبایی در مجموع فیلم اکسیدان را اثری ضعیف درپرداخت فیلمنامه عنوان کرد و افزود: شخصیت‌پردازی کاراکترها و عدم توان کارگردانی در بهره مناسب از توان خوب بازیگران و شاخصه‌های مورد نیاز یک فیلم نه حتی خوب نیست؛ بلکه متوسط هم نمی‌باشد.

انتهای پیام/د

 

 






آخرین عناوین آخرین عناوین