امروز : یکشنبه , ۳۱ فروردین ۱۳۹۳
 
مجموعه استفتائات تخصصی معماری، شهرسازی و مدیریت شهری
۱۹ شهریور ۱۳۹۲
ساعت انتشار مطلب : ۱۲:۰۴ |
شهر اسلامی

هر گونه تشبّه به کفّار و فسّاق، جایز نیست. بر این اساس، لباس امروزی مردم ما هم لباس غیر اسلامی است. پدران ما تا قبل از رژیم قاجار، لباسهای دراز می پوشیدند. از دوران قاجار، کم کم لباسها کوتاهتر شدند تا رسید به این وضع فعلی که ملاحظه می فرمایید. در معماری نیز همین اتّفاق افتاده است. مثلاً در معماری قدیم ما، اغلب حیاط در وسط خانه است و اتاقها اطراف حیاط هستند تا کسی به حیاط، همسایه دید نداشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اردکان گویا، با تلاش دوساله تیمی از پژوهشگران مرکز مطالعات شما (مرکز مطالعات حکمت – دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی)؛ بیش از ۹۳ سوال و استفتا تخصصی در سه حوزه معماری -شهرسازی-و مدیریت شهری از مراجع معظم تقلید پرسیده شد . آغاز این اقدام از تابستان سال ۱۳۹۰ بود. جمعی از مهندسان و طلاب با برگزاری جلسات مکرر و بارش مغزی اقدام به طراحی استفتاآت تخصصی در سه حوزه معماری، شهرسازی و مدیریت شهری نمودند.

پیگیری مستمر و چندین و چند باره اعضای تیم خصوصا آقای مهندس فرامرز فدایی از بیوت و دفاتر مراجع در خردادماه ۱۳۹۱ با پاسخگویی آیت ا…مکارم وارد فاز جدیدی شد . و در ادامه پیگیری ها ، پاسخهای دفتر مقام معظم رهبری در نهم مردادماه سالجاری دریافت شد . اینک و ضمن تبریک این اقدام بی سابقه به علاقمندان و دغدغه مندان موضوع معماری مبتنی بر دین ، قسمت نخست این استفتائات در بخش معماری جهت استفاده عموم منتشر می شود.

بخش اول معماری :

۱- آیا مهندس معمار می تواند از اجزایی چون شیشه درجایی از منزل استفاده نماید که بخاطر طرح او ، در بعضی از اوقات شبانه روز قسمتهای داخلی منزل ، قابل رویت و موجب مزاحمت یا معذب بودن ساکنین یا به گناه افتادن همسایگان شود؟

مقام معظم رهبری: از منظر سبک زندگی اسلامی، خانه محلّ آرامش اعضای خانواده و حریم خصوصی افراد آن است و نوعی حجاب برای عفاف خانواده است. لذا تمام اصولی که یک فرد برای حفظ عفّت خود مراعات می کند در ساختمان هم باید مراعات شود. پس خانه باید جوری طرّاحی شود که اعضای آن در آرامش بوده و از گزند نگاه نامحرمان در امان باشند. کلّ حریم داخلی خانه باید از نگاه بیگانگان در امان باشد، و اتاق خواب والدین باید از نگاه فرزندان در امان باشد، و هنگام وجود میهمان نامحرم در خانه، زنان خانه و حتّی مردان خانه باید بدون دیده شدن توسّط میهمان بتوانند در خانه رفت و آمد کنند. لذا در معماری قدیم کشورمان ـ که تا حدودی مبتنی بر تعالیم اسلام بوده ـ به اصطلاح اندرونی و بیرونی برمی خوریم. اندرونی قسمتی از خانه است که میهمان نامحرم، نسبت به آن دید ندارد؛ لذا افراد خانه بدون آنکه دیده شوند می توانند با حضور میهمان هم زندگی طبیعی خود را داشته باشند. نه مثل معماری امروزی که تا میهمان هست صاحبخانه ـ بخصوص خانمها ـ آسایش ندارند.

آیت ا… مکارم: جایز نیست.

۲- حکم استفاده از مصالح و نمادهای نماکاری که در غرب برای شناسایی بناهایی با استفاده های غیراخلاقی استفاده می شود چیست؟

مقام معظم رهبری : منظورتان را دقیق بیان نفرموده اید. اگر مرادتان نمادهایی است که خلاف عفّت و خلاف شئون اسلامی و یا بیانگر فرهنگ کفر است، روشن است که جایز نیست. برای مثال، جایز نیست یک مسلمان، نمای ساختمانش را با عناصر نمایانگر فرهنگ زرتشتی تزئین کند. به طور کلّی، تشبّه به کفّار و فسّاق، شرعاً مشکل دارد.

رسول خدا(ص) فرمودند: « مَنْ‏ تَشَبَّهَ‏ بِقَوْمٍ عُدَّ مِنْهُمْ. ــ هر کس خود را شبیه قومی کند، از آن قوم شمرده می شود.»

این حدیث، عیناً از علی(ع) نیز نقل شده است.

رسول خدا(ص) فرمودند: « لیس منّا من‏ تشبّه‏ بغیرنا. ـــ از ما نیست کسی که خودش را شبیه به غیر ما بکند.»

امیرمؤمنان(ع) فرمودند: « أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى نَبِیٍّ مِنَ الْأَنْبِیَاءِ قُلْ لِقَوْمِکَ لَا تَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِی وَ لَا تَرْکَبُوا مَرَاکِبَ أَعْدَائِی وَ لَا تَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِی وَ لَا تَدْخُلُوا مَدَاخِلَ أَعْدَائِی فَتَکُونُوا أَعْدَائِی کَمَا هُمْ أَعْدَائِی‏ ـــــ خداوند متعال وحى کرد به پیغمبرى از پیغمبران خود که به قوم خود بگو که لباس دشمنان مرا نپوشند و طعام دشمنان مرا نخورند و رفتار دشمنان من را انجام ندهند که ایشان دشمن من خواهند بود هم چنان که آنها دشمن من هستند.»

امام صادق(ع) فرمود: امیرالمومنین(ع) می فرمود: « لَا تَزَالُ هَذِهِ الْأُمَّةُ بِخَیْرٍ مَا لَمْ یَلْبَسُوا لِبَاسَ‏ الْعَجَمِ‏ وَ یَطْعَمُوا أَطْعِمَةَ الْعَجَمِ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِکَ ضَرَبَهُمُ اللَّهُ بِالذُّلِّ. ــــــ این امّت (مسلمانها) تا زمانی که لباس عجم را نپوشند و خوراک های عجم را نخورند، پیوسته در خیر هستند و هر گاه چنین کنند، خداوند برای آنها ذلّت را مقرّر خواهد کرد.»

لباس و غذا از باب نمونه ذکر شده اند، و حکم این احادیث، کلّی است؛ یعنی هر گونه تشبّه به کفّار و فسّاق، جایز نیست. بر این اساس، لباس امروزی مردم ما هم لباس غیر اسلامی است. پدران ما تا قبل از رژیم قاجار، لباسهای دراز می پوشیدند. از دوران قاجار، کم کم لباسها کوتاهتر شدند تا رسید به این وضع فعلی که ملاحظه می فرمایید. در معماری نیز همین اتّفاق افتاده است. مثلاً در معماری قدیم ما، اغلب حیاط در وسط خانه است و اتاقها اطراف حیاط هستند تا کسی به حیاط، همسایه دید نداشته باشد. معمولاً پنجره ها هم به بیرون خانه باز نمی شد. متأسفانه سبک زندگی امروز ما، از سر تا پا، غیر اسلامی است. در جنس لباس و شکل لباس و جنس مصالح ساختمانی و شکل آن و دیگر امور ما نیز فرهنگ کفر حاکم شده است. لذا رهبر معظّم مدّتی است تأکید ویژه دارند بر رواج سبک زندگی اسلامی.

آیت ا… مکارم:  جایز نیست.

۳- آیا طراحی و ساخت خانه و آپارتمانی که صدای محارم از آن به بیرون یا به خانه همسایه منتقل شود مباح است؟

مقام معظم رهبری: نه تنها مباح نیست بلکه خلاف عفّت بوده و مشکل شرعی دارد. هم از حیث مسائل محرم و نامحرم، هم از حیث حرمت استراق سمع.

آیت ا… مکارم: اشکال دارد.

۴- آیا حتما اتاق والدین باید ازاتاق فرزندان جدا باشد؟

مقام معظم رهبری: طبق آموزه های قرآنی و روایی، بلی باید جدا باشد. در باز مانده ی خانه ی اهل بیت(ع) ـ که وهّابی ها خراب نمودند ـ نیز دیده می شود که اتاق والدین، از اتاق فرزندان جدا بوده است. در برخی روایات  این مضمون آمده که اگر هنگام همخوابگی والدین، صدای نفس آنها را فرزندشان بشنود، احتمالش زیاد است که آن فرزند، زناکار شود. از آیه ۸۵ نور هم استفاده می شود که فرزندان نابالغ باید اتاق جداگانه داشته باشند و در مواقع خاصّی، هنگام ورود به اتاق والدین، باید حتماً اجازه بگیرند. ترجمه ی آیه چنین است: « اى کسانى که ایمان آورده‏اید! بردگان شما، و همچنین کودکانتان که به حدّ بلوغ نرسیده‏اند، در سه وقت باید از شما اجازه بگیرند: پیش از نماز صبح، و نیمروز هنگامى که لباسهاى (معمولى) خود را بیرون مى‏آورید، و بعد از نماز عشا؛ این سه وقت خصوصى براى شماست؛ امّا بعد از این سه وقت، گناهى بر شما و بر آنان نیست (که بدون اذن وارد شوند) و بر گرد یکدیگر بگردید. این گونه خداوند آیات را براى شما بیان مى‏کند، و خداوند دانا و حکیم است.»

توجّه شود که بعد از نماز عشاء، یعنی اندکی بعد از آنکه سرخی طرف مغرب از بین می رود. یعنی حدوداً یک ساعت بعد از اذان مغرب. در زمان قدیم ـ که تلوزیون نبود ـ مردم اغلب زود می خوابیدند.

آیت ا… مکارم: حتی الامکان باید این مسئله در نظر گرفته شود.

۵- تعبیه پنجره ای که به حیاط همسایه مشرف هست استفاده اش جایز است؟به عنوان نورگیر چه طور؟

مقام معظم رهبری: اگر به خانه همسایه دید داشته باشد، شرعاً مشکل دارد؛ حتّی اگر از آن نگاه نشود. چون صرف وجود چنان پنجره ای کافی است تا آسایش همسایه از بین برود. امّا اگر پنجره جوری باشد که همسایه بداند از آنجا کسی نمی تواند نگاه کند، مشکلی ندارد. مثلاً شیشه ی پنجره، غیر شفّاف باشد. در معماری قدیم ایران، معمولاً نور گیرها را در نزدیکی سقف یا در خود سقف می گذاشتند.

آیت ا… مکارم: در هر حال بدون اجازه همسایه شرعا اشکال دارد.

 ۶- طراحی و ساخت حمام جداگانه وصل به اتاق والدین چه حکمی دارد؟

مقام معظم رهبری: اگر منظور این است که خانه دو حمّام داشته باشد که یکی، عمومی باشد و دیگری اختصاصی والدین و متّصل به اتاق خواب والدین، نه تنها اشکالی ندارد بلکه چه بسا مطلوب باشد. ولی در هر حال باید حمّام طوری باشد که وقتی والدین برای غسل به حمّام می روند، فرزندان چندان متوجّه نشوند.

آیت ا… مکارم: چنانچه جهات بهداشتی در آن رعایت شود کار خوبی است.

 ۷- آیا طرح اتاق والدین باید رو به قبله باشد؟

مقام معظم رهبری: منظور از رو به قبله بودن چیست؟ به طور کلّی بهتر است مسلمان، رو به قبله بخوابد؛ به نحو که پهلوی راستش به زمین بچسبد و  قسمت جلوی بدنش رو به قبله باشد؛ یعنی به همان نحوی که مرده را در قبر می گذارند. این حالت هم از حیث زیست شناختی بهترین حالت است، هم از حیث عرفانی بهترین حالت است. چون در این حال، انسان با عزرائیل(ع) همسو می شود و به مدد آن بزرگوار می تواند سیر برزخی داشته باشد. بخصوص برای سالکین الی الله، به این حالت خوابیدن، برکات فراوانی دارد.

آیت ا… مکارم: تفاوتی نمی کند.

 ۸- آیا اتاق خواب فرزندان ذکور واناث باید جدا باشد؟

مقام معظم رهبری: قطعاً باید جدا باشد، بلکه در صورت امکان، بهتر است تک تک فرزندان اتاق جدا داشته باشند.

آیت ا… مکارم: در صورت امکان لازم است جدا باشد.

 ۹- اخیرا در مجتمعهای مسکونی طراحان اقدام به طراحی استخر در طبقات زیرین ساختمان مینمایند .با توجه به استفاده مختلط برخی افراد از این استخرها ، طراحی آن برای مهندس معمار چه حکمی دارد ؟ اگر طراح از سرنوشت خانه بعد از ساخت باخبر نیست آیا این اقدام جایز است؟

مقام معظم رهبری: صرف ساختن استخر در ساختمان، ایرادی ندارد. امّا اگر مهندس به یقین می داند که این استخر، مورد استفاده ی حرام خواهد بود، شرعاً حقّ ندارد آن را بسازد. چون این کار، کمک به ارتکاب حرام است. امّا اگر به یقین نمی داند، مانعی ندارد که بسازد.

آیت ا… مکارم: در صورتی که نحوه استفاده از آن را در آینده نمی دانید چگونه است، برای طراح مانعی ندارد.

 ۱۰- آیا الزاما محل عبادت و خواب در خانه باید جدا باشد؟

مقام معظم رهبری: الزامی نیست، ولی بهتر است که در هر خانه ای محلّ یا محلّهایی برای عبادت تعبیه شود. حتّی اگر کسی در اتاق خواب یا اتاق کارش عبادت می کند، بهتر است قسمتی از آن را برای عبادت اختصاص دهد. در برخی خانه های قدیمی ـ مثل خانه ی حکیم ملاصدرا در کهک قم ـ به وضوح دیده می شود که قسمتی از خانه، مخصوص عبادت بوده است.

آیت ا… مکارم: لزومی ندارد.

 ۱۱- نظر دین در خصوص مکان یابی سرویس های بهداشتی چیست؟ آیا قرارگیری توالت در ابتدای ورودی آپارتمان جایز است؟

مقام معظم رهبری: از نظر اسلام، سرویس بهداشتی خانه باید دور از محلّ خور و خواب بوده و حدّ الامکان در جایی باشد که باد از سمت سرویس بهداشتی به سمت محلّ زندگی نباشد. در آپارتمانها نیز سرویس بهداشتی تا حدّ امکان باید از محلّ زندگی دور باشد. البته آپارتمان از اساس غیر اسلامی است.

آیت ا… مکارم: در هر جا که مزاحمت و آلودگی ایجاد نکند، مانعی ندارد.

 ۱۲- استفاده از آشپزخانه اپن در بیوت مسلمین جایز است؟

مقام معظم رهبری: فی نفسه اشکال ندارد؛ ولی اگر اپن بودن آشپزخانه موجب می شود که نگاه نامحرم به زن و دختر خانه بیفتد، لازم است آن را اصلاح کنند. فرهنگ اپن سازی در حیطه ی معماری، در واقع معادل فرهنگ بی حجابی است در حیطه ی پوشش. فرهنگ برهنگی غرب، در تمام شئون زندگی بشر رخنه کرده است چه در لباس چه در معماری چه در ورزش چه در تئاتر و سینما و نقّاشی و عکاسی و … چه در شعر و داستان و موسیقی و … چه در تحصیل علم و کار و شغل و … .

آیت ا… مکارم: در صورتی که به وسیله پرده های مناسب قابل پوشاندن در موارد لزوم باشد مانعی ندارد.

 ۱۳- آیا الزاما مساجد باید دارای مناره باشد؟

مقام معظم رهبری: ساخت مناره هایی که بلندتر از سقف مسجد باشند، شرعاً مکروه است. مناره (محلّ اذان گفتن) باید همسطح خود مسجد یا پایینتر از آن باشد. مناره های امروزی، در واقع مناره نیستند و کارکرد مناره را ندارند. مناره در سابق، جایی بود که مؤذّن در آنجا قرار می گرفت و اذان می گفت. امروزه مناره ها عناصری هستند بدون کاربردهای معقول؛ لذا از مصادیق بارز اسراف هستند. گنبدهای امروزی هم همین حکم را دارند. سابقاً گنبدها کارکرد صوت رسانی و کارکرد تهویه داشتند، امّا امروزه صرفاً عناصری تزئینی اند. با هزینه ای که صرف  مناره ها و گنبد یک مسجد می شود، می توان مسجدی دیگر ساخت. لذا مناره و گنبد، به هیچ وجه از عناصر معماری اسلامی نیستند، بلکه به اسلام بسته شده اند. از منظر اسلامی، مسجد باید در نهایت سادگی باشد.

آیت ا… مکارم: ضرورتی ندارد ولی خوب است چنان باشد که از دور و نزدیک برای افراد قابل شناسایی باشد.

 ۱۴- نوشتن و ان یکاد و آیات مشابه برای سردرساختمان های چند طبقه چه حکمی دارد؟ خصوصا که افراد زیادی بالاتر از محل نصب آیه در سردر زندگی میکنند.

مقام معظم رهبری: عرفاً این گونه بالاتر از آیات قرار گرفتن را اهانت به قرآن تلقّی نمی کنند، لذا اشکال ندارد. بلکه مطلوب است که بر سر در ساختمان، آیه ی شریف بسم الله الرّحمن الرّحیم نوشته شود.

آیت ا… مکارم: استفاده از آن اشکالی ندارد و زندگی آنها در طبقات بالاتر اهانتی محسوب نمی شود.

 ۱۵- احداث و طراحی خانه ها به ضرورت ضوابط حاکم به نوعی است که در موارد زیادی اتاق خواب و یا آشپرخانه دو واحد مستقل از یک نورگیر نورمیگیرند و لذا کاملا بهم اشراف و ارتباط دارند. این نوع طراحی چه حکمی دارد؟

مقام معظم رهبری : اصل در معماری اسلامی این است که افراد یک خانواده، در آرامش اسلامی باشند و دغدغه ی دیده شدن توسّط نامحرم یا شنیده شدن صدایشان توسّط بیگانه را نداشته باشند. لذا در سبک معماری اسلامی باید استقلال خانه لحاظ شود.

آیت ا… مکارم: این کار شرعا اشکال دارد.

 ۱۶- جان پناه –دیوار بالای پشت بام – به نظر شارع مقدس حداقل باید چقدر باشد؟ آیا رفع خطر سقوط از بام کافیست یا باید مانع دید همسایگان به بام همدیگر هم بشود؟

مقام معظم رهبری: پشت بام در حکم محلّ زندگی نیست، لذا لزومی ندارد که از دید دیگران پنهان باشد، لکن در اسلام توصیه شده که اطراف پشت بام دیواری کشیده شود تا مانع از سقوط باشد. خوابیدن در پشت بامی که دیوار ندارد، مکروه است.

آیت ا… مکارم: مانع سقوط بودن الزامی است و مانع دیده شدن مطابق احتیاط است.

 ۱۷- استفاده از مبل و صندلی در مساجد جایز است؟

مقام معظم رهبری: اگر عرفاً وهن مسجد محسوب نشود و محلّ عبادت را هم نگیرد اشکال ندارد. لذا گذاشتن مبل و صندلی و امثال آن، در قسمتهایی از مسجد که برای عبادت است، جایز نیست. به طور کلّی سعی شود مسجد از حالت سنّتی خود خارج نشود.

آیت ا… مکارم: در صورتی که مزاحمتی برای نمازگزاران داشته باشد جایز نیست و اگر محل جداگانه ای داشته باشند که آن را برای جلسات خاص از وعظ و خطابه اختصاص دهند مانعی ندارد.

 ۱۸- آیا مساجد باید دارای وضوخانه باشد؟

مقام معظم رهبری: خیر وجود وضو خانه در مسجد، الزامی نیست.

آیت ا… مکارم: با توجه به شرایط فعلی این کار لازم است.

 ۱۹- حداقل های الزامات مکانی و امکاناتی برای اطلاق عنوان مسجد به آن مکان را از لحاظ شرعی بفرمایید؟

مقام معظم رهبری: اگر زمینى را به قصد قربت (قربة الى الله) به‏ نیت مسجد بودن بسازند و حداقل یک نفر به اذن بانى ‏در آن نماز بخواند، مسجد مى‏شود و باید احکام مسجد نسبت ‏به آن مراعات شود. البته مشهور بین فقها آن‏ است که باید صیغه وقف هم بخواند، یعنى بانی بگوید: «وقفتها مسجداً قربة الى الله‏» یعنى این زمین یا ساختمان رابراى رضاى خداوند وقف کردم براى آنکه مسجد باشد. پس اگر زمینی را برای مسجد وقف کنند و صیغه وقف بر آن خوانده شود، آن مکان مسجد می شود اگر چه دیوار نداشته باشد.

اگر مسجدى ویران شود، زمین آن از مسجد بودن خارج نمى‏شود و احکام مسجد برآن جارى است، و همچنین اگر تمام روستا یا شهرى‏که مسجد در آن است،خراب شود مکانى که مسجد بوده همچنان عنوان مسجد دارد.

آیت ا… مکارم:  حداقل آن است که محل آن را وقف کنند و آنچه برای نمازگزاران لازم است در آنجا قرار دهند.

 ۲۰- آیا در مساجد امروز و با توجه به نیازهای جامعه امروزی احداث مساجد بدون پارکینگ، آسانسور، و مهدکودک و فضای نگهداری کودکان و نیز فضای مناسب برای استقرار تشکل های مذهبی مانند بسیج ، جایز است ؟

مقام معظم رهبری: نه پارکینگ نه مهد کودک نه اتاق فرهنگی و اتاق بسیج، جزء مسجد نیستند ولی ساختن آنها در کنار مسجد و برای رفاه نمازگزاران، مشکلی ندارد. امّا کسی حقّ ندارد از فضای مسجد برای این گونه امور استفاده کند. امّا آسانسور؛ اگر مسجد دو یا چند طبقه است، می توان برای آن آسانسور تعبیه نمود. البته اصل در مسجد آن است که یک طبقه باشد. باید مراقب بود که مسجد تبدیل به تفریحگاه نشود. مسجد محلّ خضوع و خشوع و بندگی است؛ لذا باید مراقب بود روح خشوع و خضوع در آن حفظ شود. حضور کودکان در مسجد، به شرطی جایز است که شئونات مسجد را مراعات کنند. لذا کودکانی که شئون مسجد را مراعات نمی کنند و در مسجد سر و صدا می کنند یا می دوند و بازی می کنند، حضورشان در مسجد، فی نفسه کراهت دارد. امّا اگر موجب آزار اهل مسجد شوند و تمرکز نمازگزاران و مناجات کنندگان را به هم بزنند، آوردن آنها به مسجد، حرام است. کودکانی که هنوز حرمت مسجد را متوجّه نمی شوند اگر عادت به مسجد داشته باشند، اغلب در بزرگسالی نیز حرمت مسجد را مراعات نمی کنند. لذا اینکه برخی می گویند: «کودک را به مسجد می آوریم که در بزرگسالی اهل مسجد شود» از نظر شارع مقدّس، توجیه درستی نیست.

آیت ا… مکارم: در مواردی که چنین نیازهایی احساس شود و از ابتدای ساخت مسجد این مکان ها را در نظر بگیرند.

 ۲۱- استفاده از نقوش برجسته ی اماکن مذهبی چون خانه خدا و طواف کنندگان و… در مساجد جایز است؟

مقام معظم رهبری: هر آنچه تمرکز نمازگزاران را به هم می زند وجود در مسجد، نامناسب است.

 آیت ا… مکارم: هرگونه نقش انسان یا موجود ذی روح دیگری خواه به صورت برجسته یا غیر برجسته در مسجد مناسب نیست.

 ۲۲- آیا می توان از نماکاری ها و سبک های معماری غربی در معماری شهرهای مملکت اسلامی استفاده کرد؟ اگر مرسوم باشند این موضوع چه حکمی دارد؟

مقام معظم رهبری: تشبّه به کفّار جایز نیست. بلی اگر سبکی در غرب هست که نماد غرب نیست، می توان آن را به کار برد؛ امّا اگر سبکی از معماری، تبدیل به نماد کفر شده باشد، استفاده از آن، در حکم ترویج فرهنگ کفر است. در لباس و غذا و … هم همین اصل جاری است.  مثلاً کراوات، نماز فرهنگ کفر است؛ لذا استفاده از آن، در حکم ترویج فرهنگ کفر می باشد.

آیت ا… مکارم: حتی الامکان باید از آنها پرهیز شود و اصالت معماری اسلامی در مساجد و غیر آن محفوظ بماند.

 ۲۳- آیا میتوان در پارک سازی شهرهای مسلمین از مدل های خارجی پارک سازی استفاده نمود؟

مقام معظم رهبری: پارک به سبکی که امروزه در کشورمان رایج است، پدیده ای غیراسلامی است. اسلام تأکید ویژه ی به طبیعت گردی دارد. دقّت شود! خود طبیعت نه مدل مصنوعی آن. لذا بهتر است به جای تأسیس پارکها با مخارج گزاف، طبیعت اطراف شهرها را احیاء کنند؛ و حتّی داخل شهرها ـ حدّاقلّ شهرهای تازه تأسیس ـ طبیعت را داخل کنند. در بسیاری از شهرهای ما، رودخانه هایی جاری بوده اند که امروز خشک شده اند و برخی را هم حالت طبیعی خارج کرده اند. خدا می خواهد مردم در طبیعت، خدا را ببینند نه شهرداری را.

آیت ا… مکارم: در صورتی که مدل معقولی باشد مانعی ندارد.

 ۲۴- آیا طراحی فضاهای اجرای موسیقی در پارک ها جایز است؟

مقام معظم رهبری: اسلام به هیچ وجه موسیقی را تبلیغ نکرده است. موسیقی حرام داریم و موسیقی مباح، چیزی به نام موسیقی معنوی یا عرفانی یا مستحبّ نداریم. علّامه جعفری کتابی در باب موسیقی دارند که خواندنی است.

آیت ا… مکارم:  اگر موسیقی حرام باشد جایز نیست و همچنین به فرض که حلال باشد و مزاحمتی برای عده ای ایجاد کند آن هم اشکال دارد.

 ۲۵- آیا خانم ها می توانند در پارک ها ورزش کنند و یا باید فضاهایی جداگانه برای ورزش تعبیه نمود؟ آیا مهندس معمار طراح پارک شرعا اجازه طراحی فضای ویژه بانوان را دارد؟ اگر منجر به تقویت سلامت بانوان مسلمان شود این امر –طراجی پارک با حفظ حریم های بصری و رفع امکان دید نامحرم چه حکمی دارد ؟

مقام معظم رهبری: اگر به نحوی باشد که خانمها در معرض دید نامحرم نباشند، و نیز در جمع خود خانم های ورزش کننده، مراعات شئونات اسلامی بشود و اقدام به فسق و فجور نکنند، اشکالی ندارد.

آیت ا… مکارم: در صورتی که مکان های مخصوص خودشان باشد مانعی ندارد.

 ۲۶- آیا می توان بنایی ساخت که بر اماکن عالیه اسلامی چون مکه مکرمه و یا حرم ائمه اطهار(ع) اشرافیت دارد و عظمت معماری ایشان را خدشه دار می کند ؟

مقام معظم رهبری: اگر موجب هتک حرمت نباشد، بلااشکال است.

آیت ا… مکارم: هر چیزی که سبب خدشه دار شدن مقامات آنها باشد جایز نیست.

 ۲۷- آیا نگهداری حیواناتی چون سگ و کبوتر در خانه که باعث آلودگی می شوند جایز است؟

مقام معظم رهبری: نگهداری سگ در درون خانه، موجب سرایت نجاست و خلاف شئونات اسلامی است. و نگهداری هر حیوانی اگر موجب آزار برای دیگر افراد یا موجب به خطر افتادن بهداشت دیگران باشد، جایز نیست.

آیت ا… مکارم: در صورتی که هدف و غرض عقلایی صحیحی برای نگهداری آنها وجود داشته باشد مانعی ندارد مثل اینکه سگ را برای پاسبانی در منزل نگه دارند.

 ۲۸- حکم بنایی که ارتفاعش باعث سایه اندازی و یا ممانعت رسیدن نور آفتاب به همسایه و یا معابر می شود چیست؟

مقام معظم رهبری: حضور ذهن ندارم، نیازمند تحقیق در منابع اسلامی است.

آیت ا… مکارم: در صورتی که بر خلاف عرف عادت باشد و موجب ضرر و زیان برای همسایگان شود جایز نیست.

۲۹- آیا طراحی سردر ساختمان ها به نحوی که در شب پلاک آنها قابل مشاهده نباشد بلااشکال است؟

مقام معظم رهبری: اگر خلاف قانون نباشد بلا اشکال است.

آیت ا… مکارم: ظاهرا اشکالی ندارد هرچند بهتر این است که در هر صورت آشکار باشد تا اسباب اشتباه افراد نشود.

۳۰- آیا طراحی مغازه – با نوع حرفه ای که نیاز به توقف اتوموبیل مشتری ها دارد – در مکان های دارای محدودیت پارک در شهر جایز است ؟

مقام معظم رهبری: جایز است، ولی مشتری ها وظیفه دارند حقوق مردم را مراعات کنند. مثلاً اگر کسی ماشینش را جلوی صافکاری بگذارد به نحوی که موجب مزاحمت برای دیگران شود، مالک ماشین گناهکار است.

آیت ا… مکارم:  در صورتی که اسباب مزاحمت برای همسایگان یا عابرین شود جایز نیست

۳۱- آیا مهندس معمار می تواند ساختمانی با تراکم بالا- تعداد طبقات زیاد- طراحی کند که مشرف به خانه مردم باشد؟

مقام معظم رهبری: ساختن ساختمان پرتراکم، فی نفسه اشکال ندارد ولی باید مراعات حریم دیگران بشود. و اگر مهندس این حریم را در طرّاحی اش مراعات نکرده، خود ساکن خانه وظیفه دارد تدابیری بیندیشد تا آسایش مردم سلب نشود.

 آیت ا… مکارم:  جایز نیست مگر اینکه با طرح هایی جلوی اشراف آن را بگیرند.

 ۳۲- آیا در طراحی خانه ؛ مستحب است چینش اتاق ها به گونه ای باشد که تمام اتاق ها رو به قبله باشد؟

مقام معظم رهبری: رو به قبله بودن اتاق یعنی چه؟ یعنی درش رو به قبله باشد یا پنجره اش یا … ؟ بلی بهتر است خانه طوری طرّاحی شود که موقع نشستن افراد رو به قبله باشند و موقع خوابیدن هم رو به قبله باشند.

آیت ا… مکارم:  با توجه به اینکه نشستن رو به قبله از مستحبات است اگر چینش اتاق به صورت بالا سبب شود کسانی که در آن جلوس می کنند رو به قبله باشند مصداق مقدمه مستحب می شود.


نظرات کاربران :

ارسال یک پاسخ

اطلاعات مطلب
  • ارسال كننده : اردکان گویا با 4366 مطلب ارسالي
  • كد مطلب : 12975
  • تعداد ديدگاه هاي به ثبت رسيده : ۰ ديدگاه
مطالب مرتبط با این مطلب
آخرین اخبار